استفتائات از محضر آیت الله العظمی جوادی آملی
س : آيا خواندن در تشهد نماز الشهادة الثالثة المقدسه يعني «أشهد أنّ عليّاً اميرالمؤمنين(ع) وليّالله واولاده المعصومين حجج الله» جايز است يا جايز نيست آيا مبطل نماز است يا مبطل نماز نيست؟ آيا خواندن در ركوع و سجود و قنوتِ نماز «الحمد لله الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية عليبنابيطالب» جايز است يا جايز نيست آيا مبطل نماز است يا مبطل نماز نيست؟
ج: اهلبيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) عِدْل قرآن و حكم و حجّت بالغهٴ الهيند. از شهادت سوم در نماز جدّاً پرهيز شود. درخواست ادامهٴ تولّي آن ذوات مقدّس در قنوت و مانند آن ...
س : آيا افزودنِ شهادت بر ولايت علي (ع) در تشهد نماز، به قصد رجاء جايز است؟
ج: در امامت و ولايت اميرِ مؤمنان (ع) ترديدي نيست، ولي در تشهد نماز گفته نشود.
س : نظر حضرتعالى دربارهي افزودن اين شهادت (أشهد أنّ فاطمة الزّهراء عصمة الله الكبري و حجّة الله على الحجج) به قصد ثواب و رجاء، در فصول اذان و اقامه، پس از شهادت به ولايتِ اميرِ مؤمنان (عليه السّلام) چيست؟
ج: الف) هيچ ترديدى در عصمت حضرت فاطمه زهرا (عليها السّلام) نيست. ب) هيچ شكّى در حجّت الهى بودن آن حضرت نيست. ج) شهادت مزبور در خارج اذان و اقامه گفته شود؛ نه در فصول آنها.
س: آيا افزودنِ شهادت بر ولايت علي (ع) در تشهد نماز، به قصد رجاء جايز است؟
ج: در امامت و ولايت اميرِ مؤمنان (ع) ترديدي نيست، ولي در تشهد نماز گفته نشود.
س: آيا مسح سيديهاي قرآني نيز مستلزم داشتن وضو است يا خير؟
ج: مسح سيديهاي قرآن بدون وضو حرام نيست.
س: در نماز آيا جوهر خودكارهاي معمولي مانع از آب وضو ميشود يا خير؟
ج: اگر جِرم جوهر مانع رسيدن آب وضو به محلّي كه بايد شسته شود باشد وضو صحيح نيست و اگر جِرم آن برطرف شده فقط رنگ آن باقي باشد وضو صحيح است.
س:به فتواي حضرتعالي، در ايام [ليالي] مقمره، با شنيدن اذان از صدا و سيما، اقامه نماز صبح جايز است يا نه؟ زيرا حضرت امام بر اين نظر بودند كه بايستي حدود 15 دقيقه از اذان صبح بگذرد سپس نماز اقامه شود؟
ج: ليالي مُقمره با شبهاي ديگر تفاوتي ندارد.
س: نظر حضرتعالي درباره نماز استداره [ در مسجد الحرام] كدام است؟ آيا در چنين شرايطي ما مجاز به خواندن نماز بر جماعت هستيم؟
ج: نماز استداره در صورت عدم تقدم مأموم به امام صحيح است.
س: حکم فراگيري علم تجويد به طور کامل در مورد قرائت قرآن و به طور خاص در مورد قرائت نماز چه مي باشد؟
ج: 1- فراگيري قرائت صحيح براي نماز لازم است. 2- رعايت برخي از قواعد تجويد در نماز لازم نيست. 3- رعايت قواعد تجويد در قرائت قرآن خوب است.
س: شخصى ناخواسته و به خاطر پرش حنجره كلمهاى از قرائتش را جهراً (با صداى بلند) مىخواند در حالي كه مى بايست بدون جهر بخواند، حال بايد آن را تكرار كند يا نه؟
ج: احوط تكرار است.
س: رعايت نكردن صحيح بعض مستحباب نماز (مثلاً بالا بردن صحيح دست در تكبير) چه حكمى دارد؟
ج: اشكال ندارد.
س: ماهيت قيام متصل به ركوع چيست؟ آيا وجودى جدا از قيام هنگام قرائت دارد؟
ج: قيام متصل به ركوع مانند قيام در حال تكبيرة الاحرام ركن است و قيام در حال قرائت واجب غير ركنى است.
س: در صورت جدايى قيام هنگام قرائت از قيام متصل به ركوع معناي اتصال چيست؟
ج: معناي اتصال آنست كه ركوع بعد از قيام باشد و بين قيام قبلي و ركوع بعدي حالتى غير از قيام فاصله نشود.
س: در صورتى كه هنوز ذكر قنوت تمام نشده، دستش را حركت دهد يا پايين آورد و يا قبل از بالا بردن شروع به قنوت خواندن كند، نمازش چه حكمى دارد؟
ج: اشكال ندارد.
س: آيا حكم كلّى براى جاهل و ناسىِ احكام نماز وجود دارد؟
ج: براى نسيان موضوع يا حكم، جهل به موضوع يا حكم در صورت قصور (در غير ركن) حكم كلى ثابت است. در خصوص جهر و اخفات و در اتمام به جاى قصر جاهل مقصّر هم معذور است و حكم عام در همه موارد عفو و عذر است.
س: بعد از نمازي كه سجده سهو در آن واجب شده است بجا آوردن سجده سهو، براى آن نماز مقدم است يا سجده به خاطر سهو نمازهاى گذشته؟
ج: انجام سجده سهو فورى است ترتيب واجب نيست اولى تقديم سجدهٔ سهو نمازى است كه به آن اشتغال داشت.
س: اگر در سجده سهو، اشتباهاً ذكرى ديگر بگويد، حكمش چيست؟
ج: سجده سهو باطل نمىشود.
س: آيا گفتن ذكرهاى مستحبى كه معمول هستند در نماز استيجارى واجب است يا خير؟
ج: قول يا فعل مستحب اگر صريحاً در عقد اجاره قيد شود يا مورد انصراف عقد باشد رعايت آن لازم است وگرنه لازم نيست.